Startside

Meny
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- TOEFL
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc

15 mins of fame
NAV
1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned og erstattet av en ny arbeids- og velferdsetat, NAV.
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Du er her: propaganda.net-> Proparazzi
Hvor går grensen for rasisme?
Av Svenn Richard Mathisen Utskriftsvennlig versjon




Sony får på pukkelen for sin reklamekampanje for sin kommende PSP, der de har satt en sort og en hvit kvinne til å "slåss" mot hverandre. Men må alt sees på som rasisme? Kan vi ikke for en gangs skyld bare si at det er kule og spennende bilder?

Og om Sony virkelig forteller sannheten når de sier de ikke tenkte tanken på at kampanjen kunne virke rasistisk, så betyr det vel egentlig at Sony er kommet lengre enn samfunnet når det gjelder å ikke tenkte svart-hvitt (bokstavlig talt)?


For det er ikke til å komme bort i fra at hvis rasisme blir bekjempet en gang for alle, så vil vi likevel hele tiden se handlinger og situasjoner der vi tidligere hadde hylt "rasisme!". Forskjellen vil imidlertid være at vi da diskuterer saken og ikke hudfargen.

Sony beklaget kampanjen. Jeg synes heller de burde svart: "Hmm? Åja, så dere ser sånn gammeldags på det. Synd, for det gjør ikke vi. Vi synes bare bildene var estetisk pene og passet bra til kampanjen." For det gjør de!

Hva synes du? Kommenter saken nedenfor!






Kommentarer fra brukere

Smartypants 05/02/2008 - 00:50

Alt her i verden kan jo sees på som rasisme. Hvis den svarte damen i reklamen vant, tenker man: "Ja, det er fordi man skal være snille mot de svarte, o.l. ..." Men hvis den hvite damen vant ville man fort få mange negative kommentarer, for det er jo det grunnen på rasisme er: Hvit slår svart. Men det kan jo også være motsatt, hvis svart slår hvit kan det også være rasisme, men få tenker på det på den måten. Det kunne blitt likt mellom de to damene, og da ville man kanskje ikke tenkt så mye på rasesaken. Uansett, når man ser en slik reklame er ikke det første man bør tenkte på hudfargen. Men det er det vi er oppvokst med. Vi er ikke oppvokst med å hate fargede mennesker, men når alle nevner dem, og sier at de må behandles pent o.l. lager man egne rase-tanker. Folk burde bare slutte med det, det er innsiden som teller, ikke utsiden (ok, klisje.) Og i dette tilfellet vil jeg se på det som kunst, en fin kontrast som skaper spenning i bildet. Det er jo mer spennende og forskjellig å se på, enn hvis to med lik hudfarge hadde vært der. Jeg synes det er tuft, jeg :D

:3 19/11/2007 - 02:11

Det er kunst og underholdning.
(Haha, men så er det utrolig mye som ER kunst og underholdning da...)
Sort mot hvit eller hvit mot sort kan ikke bare tolkes som rasisme. Alt handler jo om motsetninger. Motsetninger er ikke rasistisk?
Det er som jing og jang.
(Bare motsatt av harmoni her xD)
Denne reklamen blir ikke mer rasistisk av at en sort kvinne vinner over en hvit kvinne eller omvendt. Det er ren underholdning...

tommy wastan 29/10/2007 - 22:57

harregud da, dette er ikk rasism. det er vis noen sier jeg er mindre vert en de vite, jeg tar ikk fornermelse av denne det er jobare to damer som faiter.

anonym 31/08/2007 - 09:50

Hadde det kun vært 2 hvite damer, kunne jo det også oppfattes som rasisme. altså, en ikke-inkluderene reklame. Hmm..skjønner ikke hva rasisme har med dette bildet å gjøre

Jan N 20/08/2007 - 18:32

Hvis man mener det er rasisme, er man rasist da?

Det er ikke nedlatende rasisme som hindrer verden idag, men lovlig rasisme... 13/06/2007 - 16:29

Han øverste som sier at det ikke er rasisme hvis det er den svarte dama som banker opp, bør lære seg begrepe rasismet (et begrep som kan brukes begge veier). Selv synes jeg ikke bildene er estetiske eller vakre... Men de viser hatet mellom hvit og svart, jeg vet ikke om det er rasisme, men ikke et godt foregangsbilde på hvordan alle vi i verden skal behandle hverandre

Arne 02/06/2007 - 14:44

Den hvite dama slår jo ikke den svarte dama bevisstløs.... Det er jo den svarte dama som vinner "slåsskampen", og som "banker opp" den hvite dama. Da kan det IKKE være rasisme.

John Faith 13/05/2007 - 17:42

Jeg synest at de bildene passer bra. Asså vis man først skal ha en svart og hvit bilde, kan man like godt velge en svart og en hvit til å gjøre jobben. Hva er rasistisk med det? Ingenting. Så lenge den hvite kvinnen ikke har på seg en KKK drakt og slår den svarte livløs.

AcG 10/05/2007 - 18:27

Eyy, ikke for å være rasistisk men...se på forbrytelses statestikken da...fleste parten av lovbruddene blir brutt av utlendinger eller etnisk norske om du vil...ikke det at man skal dømme hele rasen for et individ..men se da...se i koranen hva den sier...den sier at med en gang musilmene kommer i overtall i et land skal de ta makten i landet:S skummelt!

Min mening 06/05/2007 - 14:03

Hadde bilde nr 3 vært omvendt slik at den hvite dama var den som så ut til å banke opp den svarte dama, kunne det vært rasisme. Det er ikke "lovlig" å vise at en hvit dame banker en svart, men det er greit at en svart dame grisebanker en hvit dame. Underlig egentlig....

kormassah 03/05/2007 - 15:24

Det fines også noen dyr som er rasist barn som ikke kan forstå kan også vare rasist! Hvor for? Fordi det kan vare at familien til den barnet er rasist. Så dette barn kan voksen opp med rase inn i bole sin.
jeg er en mørk jente. Jeg har vart i byen sammen med lille bror. Jeg så ei gutt på 6 år, han var veldig rasist. jeg tror at det er dem hvite som er rase. Fordi det er det unge hvite som bruke å kalle vi mørken for Svart Nege. Så vi kalle dem for gris. Jeg tror vi alle er rasist.

kormassah 03/05/2007 - 15:06

Rasismen er engentlig at man mener mennesker av forskjelli rase ikke er like mye verd.
Noen mener at dem hvit rase er best. Noen mener at utlanding er fale.

kim 02/05/2007 - 20:21

HAHA dette er så old news som d bare går an å bli.

AnneCath 19/04/2007 - 15:14

det er ikke rasistisk.det var da voldsomt til overfølsomhet for rasisme da.

tøffelboy 24/03/2007 - 14:33

Dette er kontraster, kan ikke kalles rasisme mener jeg

Den Geniale 18/03/2007 - 09:49

Bildet er stilig når du ser på kontraster..Men når det gjelder det at bildet blir rasistisk, er det noe rart i det? Dere peker på at det bare blir kalt rasisme når en hvithudet banker opp en svart hudet men ikke omvendt.. Verdens historien viser oss hele tiden at de svarte har blitt banket, drept og forfulgt av de hvite og det satt igjen arr. Til å med i tyskland den dag i dag er dt ikke lov til å fornekte at jødeutryddelsen fant sted.. Verden glemmer ikke slike dype historie trekk på en,to, tre.. Det er kjempebra at dere har glemt det, men dere får vente på resten av verden. Som faktisk har opplevd dette på mye nærmere måte enn vi som sitter her i Norge og ble så "vidt" berørt av alle disse historie trekkene sammenligning med de andre landene i Europa...

marii* 07/02/2007 - 19:18

Det er jo ikke noe rasistisk at en hvit dame slåss mot en svart dame. Det blir jo mer rasistisk når du skriver om det da. Hva er problemet? Jeg skjønner det ikke. Det er i så fall like rasistisk for de hvite som det er for de svarte. Jeg er enig med komentaren over!

A 05/01/2007 - 22:53

Når en mørkhudet kvinne blir banka av en hvit kvinne oppfattes det som rasistisk av mange. Når en hvit kvinne får juling av en mørkhudet kvinne, er det ikke rasistisk lenger fordi det liksom er OK at en mørkhudet kvinne kan grisebanke en hvit kvinne i et slagsmål.

banansprut 03/01/2007 - 22:28

Genial reklame siden den setter igang slike diskusjoner.. Dette er god PR for PSP og nå vet alle som var med på diskusjonen at PSP er laget av sony og at det er ute på markedet! (for de som ikke visste det fra før av ;P ). Løp og kjøp!

... 12/12/2006 - 19:58

...det spørs hvordan man ser på det... Fra det jeg har sett, så er det som oftest det første bildet som utgjør kampanjeplakatene med slagordet "white is coming" og skaper derfor et dårlig førsteinntrykk hos en del mennesker. Om de også hadde vist resten av bildeserien så hadde helt sikkert fått mindre kritikk...

C.M 11/12/2006 - 18:40

Det er så teit at noen kaller dette rasisme, siden det er flere mørkhudede rasister enn hvite.. jeg sier bare som de sier til oss: "Whiteboy" tenk om jeg skulle kallt noen svarting?? det er ille det, menne ikke når de er sånn mot oss... bare piss..

Dag Ove 07/12/2006 - 21:48

Dette er jo like "rasistisk" overfor den kvite kvinna. Ingen av dei har overtaket eller noke. Dette er like idiotisk som at Tolkien blei beskylt for rasisme får å ha det onde folket "Haririm" sorthuda.

LOL!! 07/12/2006 - 13:49

Jeg tror at bilde forteller oss noe om livets sirkel. Før i tiden hadde de hvite overtaket på de svarte- Bilde nr-1, deretter ble det likestilling- Bilde nr-2, og en dag vil de svarte ha overtaket på de hvite- Bilde nr-3...
Muahahahahahahahhahahahahhahahahhahahahhaha

Heisann.. 07/12/2006 - 13:40

Dette bildet representerer kanskje ikke noe annet enn hva vi mennesker får det til å bli. Kanskje var budskapet ved dette bildet at vi skulle åpne en diskusjon, noe som har skjedd... Det finnes sjeldent fasitsvar på hva et bilde forteller, så dere kommer ingen vei med å snakke om at det enten bare er kontrast-representerende eller rasistisk... Kanskje var meningen med bilde-seriene å teste vår reaksjon og mottakerforståelse av bilde...
Men nok med den nøytrale siden min....
For alle som mener at utlendeinger sier at det bare er svarte som kan bli undertrykket, og at de "hvite" alltid slipper unna er dette løgn. Svarte mener like masse som hvite at alle kan være rasister, både hvite OG svarte. Vi ser på oss selv som engler, men når dere legger ord i munnen på oss, og prøver å tolke vårt perspektiv ved å si at vi bare synes synd på oss selv, så vet dere ikke hva dere snakker om. Dere snakker som om vi er intolerante folk, som ikke tåler noen ord eller handling, men hvis dere kan historien så var det de hvites forfedre som flådde, brente og drepte våre forfedre, men våre forfedre tilga de hvites, fordi de mente at deres forfedre handlet i frykt og uvitenhet.
Så ikke kom her og si at det er dere som er de stakkarslige og som gir etter, når det var vi som ikke kunne si hva vi ville i flere hundre år. Dette serie-bilde representerer ikke rasisme, men bringer fram ei diskusjon, som egentlig skulle vært dødt ut for lenge siden. Det er det bildet forteller, at utenom det yttre så er det ingen forskjell mellom oss bortsett fra det vi skaper selv.

meg! 06/12/2006 - 14:38

Det er da ikke rasisme! Det er et bilde med to kvinner på. Skal man ikke kunne ha to mennesker med forskjellige hudfarger på samme bilde da? Fordi det er rasistisk? Man vi ha rasisme bort, men skal alt som kan virke rasistisk tas opp vil det hele tiden være et tema.. Se på det bilde som at alle har en sjangse og alle er like mye verdt, for begge kvinnene er jo like sterke der, og har like mye makt!

Solaker 05/12/2006 - 09:01

er det slik at man ikke skal kunne sammenligne to personer uten å se rasisme i det ? det er jo helt absurd? man må kunne bruke svart og hvit som kontraster, får å frammtone tingene slik de er. Ergo, er det det vi mener som er rasisme som faktisk er det, det er ikke noe som skal opp til noe jævla almenn debatt!

Stine 04/12/2006 - 11:32

Hvis man ser på alle bildene.. vises to sterke kvinner.. ikke en hvit sterk kvinne..men de bytter på rollen som sterk.. begge to! ingen ting rasistisk med helheten iaf

kevin 30/11/2006 - 01:50

Jeg synes det er på trynet at alt skal ses i svart og hvit.
skal vedde på at hvis det var den sorte dama som hadde tatt ho hvite så hadde det ikke vært rasistisk:/

mari 20/11/2006 - 14:24

jeg veit ikke helt.... hvis vi ikke skal være rasistiske må det jo kunne gå ann at en hvit dame og en svart dame slåss... uasett hvilken fage de har.hvis det hadde vært en svart dame og en kineser hadde det vært rasistisk? bare en svart og en hvit settes opp mot hverandre blir det rasistisk... det er teit. det burde gå på lik linje med hvite og hvite, og svarte og svarte....

Arne 19/11/2006 - 23:35

Ser vi bare det først bilde hvor den hvite dama har et klart overtak på den svare dama, og holder haka hennes klar til å slå henne, kan nok virke rasistisk.

Ser vi bare på det siste bilde, hvor den svarte dama holder på å banke opp den hvite dama, og den svarte dama har overtaket på den hvite, kan ikke være rasistisk fordi den svarte dama ser ut til å vinne slagsmålet.

[Mitt navn] 16/11/2006 - 18:10

Et slikt bilde ville neppe blitt omdiskutert dersom verden var fri for rasisme, vi er alle mennesker hvit eller mørk. Og mennesker slåss!! Men et spørsmål blir: dette bilde blir akseptert, av mange fordi den sorte vinner til slutt. Ville bilde fått flere til å reagere dersom den sorte tapte? Hm, dersom rasisme skal gå av moten en gang for alle må det gjelde begge veger. Da slipper vi å diskutere bilder som dette, dersom man innser at fargen ikke har noe å si og det vil og føre til at vi må slippe til visse bilder som man før ville sagt var rasistike, det negative igjen blir at rasister vil utnytte dette til å lage enn masse nedverdigende bilder av en annen etnisk gruppe og unnskylde seg med at de ikke var rasistisk ment :P lol, anyhow, med dette vil det sannsynligvis alltid eksistere rasisme, og av og til er det vanskelig å sile, hva er ment som rasisme og hva er ikke det ?

Geir 16/11/2006 - 17:40

Bildene er ikke rasistiske, dersom det er det så er de rassistiske mot hvite. Og jeg vil kommentere et innlegg lenger oppe som snakker om heller å lage bilder der hvite hjelper mennesker med andre hudfarger,, overdriving av slike bilder vil bare gi et inntrykk av at hvite er bedre og må derfor hjelpe andre som er hjelpesløse som følge av at de har enn annen hudfarge. Noe slikt ville skapt et rasistisk bilde. Mennesker strider fordi de har en konflikt, det trenger ikke å handle om hudfarge. Derfor er ikke bildene i seg selv rasistiske. Det er derimot god reklamet for spillekonsollen, ejg ville ikke aktet å kjøpe den viss reklamebildene var så koselige... det ville vært kj3deL1g å G4mE noe slikt!

Hmm 12/11/2006 - 15:58

Når teksten til det øverste bildet (der den hvite dama holder haka til den svarte) er "Den hvite Playstation kommer" virker det jo litt rasistisk da... Men uten teksten hadde jeg ikke tenkt på det som rasisme...

synne 09/11/2006 - 23:35

Da jeg så dette bildet var den første tanken: kontrasten av sort/hvitt. Hverken mer eller mindre. Sony har rett og slett brukt en av Ittens kontraster til å skape bevegelse og balanse i bildet. Tanken om rasisme ville ALDRI slått meg inn, hvis ikke dette hadde vært kommentert fra før av. Hadde personene på dette bildet gått med fargerike klær, tror jeg ikke bildet hadde fått så mye omtale. (eller; disse bildene.) På de bildene er det for meg akkurat det samme som om to hvite kvinner skulle slåss mot hverandre, eller to sorte. Det skaper ingen forskjell når de plasserer en hvit og en sort kvinne i et og samme bilde. Hvorfor tenker man rasisme med en gang? Da vil jeg si at de som har kommentert bildene er selv rasistiske. Vi er ikke mange forskjellige raser lenger. Vi er ÉN ! Verden er i løpet av noen tiår blitt så global. Jeg ser ikke forskjellen på de forskjellige hudfargene lenger.

Jens 01/11/2006 - 22:48

Når det er en hvit og en svart, er det undertrykkelse.

Når det er to svarte, indikerer det at svarte mennesker er voldelige.

Når det er to hvite, hvorfor er det ingen minoriteter med i bildet? Det er jo IHVERTFALL rasistisk.

Er det noe som er med på å bagatellisere rasisme, er det saker som dette. Folk på være litt rundere i kantene og tro litt bedre om hverandre.

sjugd 24/10/2006 - 13:17

raffel, at dokkar giddar asså.. om du er kvit ellor svart har vel issje så mye å si? bortsett fra fargen då *knis*---I reklamen er det satt fokus på PSP---så dokkar newbies kan gå å legge dokkar!

ida 24/10/2006 - 09:32

det er barnslig og teit at alt skal bli tatt som rasisme med en gang! vi burde slutte å tenke tanken tilogmed! det er mangen år siden det der med slaver å menneske handler, vi burde få en slutt på all he*v*te-skapen! det er vi unge i dag som skal føre verden videre, rasisme begynner å bli gammelt, vi burde gjøre noe for å få folk til å slutte med sånn toskaskap! si noe dere også!gjør noe med det! det er vårt ansvar! denne reklamen får bare folk til å måtte ta et valg igjen, skal de ta det som rasime, er det rasisme, ja/nei. folk skal ikke måtte tenke sånn, for det er ikke det!

Mea 18/10/2006 - 15:19

Det er forskjell på rasisme og reklame. Jeg er ikke norsk, og jeg anser ikke den reklamen som rasistisk. Tror vi lager for bid deal ut at alt. For rasisme er noe helt annet, vi tydligvis ikke har greie på!

Veronica 08/10/2006 - 12:37

Hva er forskjellen på om to av samme farge sloss eller om to av forskjellig farge sloss, så lenge grunnen til at dem sloss ikke er hudfargen til den andre personen.. Syns absolutt ikke at det kan kalles rasisme.

jeeeijh! 21/09/2006 - 20:54

jeg synes bildene virker rasistisk. det kan være like mye rasisme mot hvite som det er mot svarte. og dere som ikke syns at bildene ikke virker rasistiske,hvordan hadde det vært hvis det var den hvite damen sto over den mørke? hadde det da vært rasistiske bilder?

jeeeijh! 21/09/2006 - 20:54

jeg synes bildene virker rasistisk. det kan være like mye rasisme mot hvite som det er mot svarte. og dere som ikke syns at bildene ikke virker rasistiske,hvordan hadde det vært hvis det var den hvite damen sto over den mørke? hadde det da vært rasistiske bilder?

Mawoie 16/09/2006 - 15:32

Dette er ikke rasisme. Det er vakre bilder, med gode kontraster og godt blikkfang. Bra reklame, med andre ord. PSP er nintendo, i de fleste spillene til nintendo sloss og rivaliserer man mot andre parter. Det hadde vært en rar reklame hvis de hadde hjulpet hverandre. Skjønner egentlig ikke helt hva i disse bildene som er rasistisk. Vi er altfor opptatt av det teamet. Verden burde være voksen nok nå til å kunne forstå, at alle er like mye verdt, rasisme burde svinne hen. Det blir mye vanskligere hvis alle skal fokusere på at ALT er rasisme. \"Oj, den hvite damen der smilte ikke til den mørke da de passerte hverandre på gaten, hun må være rasist.\"

Solfrid Helen Myren 13/09/2006 - 20:08

Det burde være enlkelt å forstå at man bør la være å ta dristige bilder av folk som kriger eller sloss det er heller ikke noe koselig med slike bilder var beder om man kunne ta koselige bilder av mennesker som kan gi hverandre roser og spasere side om side gjennom hyggelige idylliske parker som ser ryddig og ordentlig ut. burde kansje heller ta bilder der hvite mmennesker hjelper andre hudfargede mennesker

MAN 31/08/2006 - 08:39

jeg ser på det som rasisme. grunnen er vel klart. dere som ser på det som en funny reklame, dere trenger hjelp. Japan er full av rasister det må dere ikke glemme.

Nagalalume 29/08/2006 - 16:35

Det har ingen ting med rasisme å gjøre. Dette er bare bra reklame. Man får slutte å ta alt som rasisme, det blir for dumt.

mersk 28/08/2006 - 22:56

jeg tror poenget til olav var at det har lettere for å bli sett på som rasisme om det går verst utover en svart/farget person. går det ut over en hvit person, kalles det gjerne rettferdighet.
det er dessverre en realitet.

Alex 22/08/2006 - 20:42

Hei "Olav"

Det hadde vel ikke vært noe mer eller mindre rasisme selvom den fargede kvinnen "fikk bank"?

Olav 22/07/2006 - 01:44

d er ikke rasisme når ei svart dame står over ei hvit dama som ligger nede, klar til å banke henne opp. bare å se på første bilde kan man tro at svart dame taper mot hvit dame, men rasisme det er det ikke.

thomas 16/07/2006 - 13:50

helt enig jeg lurer på hvem er det egentlig som er de verste rasistene. jeg opplever mange ganger at de nye landsmenn ser stygt på meg og slenger vemmelige komentarer akurat som om de kan peke ut rasister, noe jeg ivertfall ikke er så spørsmålet er vem er det egentlig som er rasister?

trøffelgutt 14/07/2006 - 16:53

helt enig! Dette er noen stilige bilder som passer bra til denne kampanjen! kontraster kalles dette, ikke rasisme!

Legg inn en melding!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
Tips en venn om denne artikkelen

Din venns e-mail   Ditt navn   Din mailadresse  
        

propaganda.net :
The Crisis of Credit Visualized
The Short and Simple Story of the Credit Crisis. Fin animasjon som forklarer mye om det som skjer.


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.


    Vinner kåret i Propagandas sommerkonkurranse – En ukes surfcamp på Stad!


Sjekk hvem som stakk av med premien: Syv overnattinger på Surfcamp med frokost, daglig instruksjon, bruk av surfeutstyr, foto-cd og transport til surfespotene.

>> les hele saken >>

annonse


Kontakt oss  

© 2007 Mathisen IT Consult AS. All rights reserved.
Ansvarlig utgiver Mathisen IT Consult AS
Publiseringsløsning: SRM Publish