Tidemand, ikke O`Tidemand, og heller ikke tobakksfabrikken, men Adolph Tidemand
Deretter dro han til Italia på studiereise. Men da Tidemand kom til Düsseldorf i Tyskland, likte han seg så godt at han like godt slo seg ned der.
Det var moderne blant tyske malere å male bilder som viste viktige hendelser (historiemalerier). Tidemand ble inspirert av de tyske malerne, så han malte også slike bilder. Men etter en studiereise i 1843 til Norge fant han ut at det var gammel norsk historie han ville skildre.
På bildene sine pyntet han ofte på virkeligheten. Han lagde f.eks. fjellene enda høyere, vannet enda klarere og han malte bøndene i bunader i stedet for slitte hverdagsklær. Det som Tidemand gjorde var å idealisere bildene, og det var typisk for den perioden i malerkunsten han hørte til (nasjonalromantikken).
Men siden han bodde i Tyskland, reiste han ofte til Norge. Her gikk han rundt og tegnet av det norske folkelivet. Han tegnet skisser av husene, folkene, naturen og draktene. Så dro han tilbake til Düsseldorf og lagde malerier ut av skissene.
I dag regnes Adolph Tidemand som vår første historiske maler og som en stor skildrer av det norske folkelivet. Han var en viktig maler som lagde mange malerier. Bare Nasjonalgalleriet i Oslo eier over 100 malerier som han har malt.
Tidemands store hovedverker eller mest kjente malerier er "Haugianerne" (1852) og "Brudeferden i Hardanger" (1848). "Brudeferden i Hardanger" er en av 5 bilder som Tidemand og Gude malte sammen.
"Brudeferden i Hardanger" "Haugianerne"