Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > #3-IT

#3-IT

Skrevet av teoriboka (for dem som ikke gidder å gjøre dem selv).

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
07.03.2005
Tema
Data

1) Prototype: Tidlige utgaver av systemet.

Modell: Presentasjon av systemet som viser hvilke data som inngår i systemet, og hvilke funksjoner som skal være med.

Brukermedvirkning: Når brukerne av et system er med i utviklingsprosessen.

Faktainnsamling: Lage en beskrivelse av nåværende system og av organisasjonen.

Problembeskrivelse:

Avgrensninger: Sette grenser for hvor omfattende et nytt system skal være.

Kravsspesifikasjon: Styringsdokumentet for de som skal realisere systemet. Inneholder alle funksjoner, data og andre egenskaper som skal være med i nytt eller forbedret system.

Formål: Hensikten bak utviklingen av det nye systemet.

Rammer: Begrensninger. Tid/penger/ressurser.

Funksjon: Hva systemet kan gjøre.

Grensesnitt: Hvilke kilder og bestemmelsessystemer systemet får kontakt med.

Brukergrensesnitt: Kontaktflaten mellom en person og en teknisk innretning.

 

2) Ved utvikling av store eller uoversiktlige systemer vil vi normalt lage modeller av systemet slik vi ønsker å ha det, før vi begynner programmeringen. Modellene beskriver hvilke data som skal inngå i systemet, og hvilken funksjoner som skal være med.

 

Dersom vi velger eksperimentell utvikling, skjer analysen etter hvert som vi programmerer Prototypen. I praksis vil de første prototypene representere skisser av systemet.

 

3) Modell av spørreskjemaet til medarbeiderne og en modell av regnearket jeg ville brukt for innmating av resultatene fra spørreskjemaet er noe jeg ville prioritert.

 

Det ville ikke ha vært hensiktsmessig å kun bruke en prototyp, siden dette er et system som vil brukes med jevne mellomrom. Ellers ville medarbeiderne kunne ha bidratt med gode ideer og forslag, siden dette er et system som skal hjelpe med å bedre tilværelsen deres på arbeidsplassen.

 

4) Jeg ville tatt i bruk kilder som har vært borti administrasjon av eksamensvakter før, skolens ansatte. Og sørget for å få tak i lister over tidligere og potensielle eksamensvakter.

 

5) Informasjon kommer for sent, det er noe de fleste har erfart på jobb og i fritid. Mange beslutninger er blitt fullstendig gale fordi viktig informasjon ikke er overført til aktuelle personer.

Det finnes mange eksempler på uheldige konsekvenser av informasjon som ikke er kunngjort til riktig tid.

f. eks

- komme for seint til møte

- dra til feil lokale ( eventuelle møter osv )

- Alle tenkelige situasjoner som er baser på at du skal få info til riktig tid

- Skole, jobb, fritid osv…

 

6) Problemer med informasjon:

- Informasjonen finnes ikke

- Informasjonen kommer for sent

- Brukerne får for mye informasjon

- Effektiviteten er dårlig

- Kvaliteten på dataen er ikke god nok

- Informasjonen er dårlig sikkert

- Konkurrentene har bedre systemer

<bilde>

8)  - Lage avtaler og sende brev

 -   Ajourhold av database med aktuelle vakter

- Administrere lønninger til sensorene

- Beregne behov for eksamensvakter pr dag

 

9) De personene som skal utvikle systemet, er de som trenger kravspesifikasjonen, de trenger denne for å ha rammer og begrensninger overfor systemet de skal utvikle, og for å kunne vite hva dette systemet skal inneholde.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil